دسته بندی

چگونه بعد از خرید تلویزیون آن را تست کنیم

تلویزیون یکی از مهم‌ترین اقلام در لوازم خانگی است که برندهای مختلف در زمینه تولید آن فعالیت می‌کنند. محصولات در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف در بازار موجود است که انتخاب از میان آن‌ها کمی سخت به نظر می‌رسد. از طرفی، دغدغه این که چگونه بعد از خرید تلویزیون آن را تست کنیم؟ خیلی‌ها را دچار سردرگمی می‌کند.

سالم بودن تلویزیون از هر جهات باید بررسی شود، از پنل نمایش گرفته تا کنترل تلویزیون. همچنین باید از امکانات و مزایای ارائه شده آن به خوبی مطمئن شوید. در غیر این صورت ممکن است بعد از مدتی از مشکل و عیب دستگاه با خبر می‌شود که کار از کار گذشته و چاره ای ندارید. حال سوال اینجاست: چگونه تلویزیون را تست کنیم؟

چگونه تلویزیون را تست کنیم؟

ظرافت طراحی تلویزیون باعث می‌شود قسمت‌های حساس آن مانند پنل نمایش، قطعات الکترونیکی و … در برابر آسیب فیزیکی قرار داشته باشد. حتی ممکن است به دلیل جا به جایی و ضربه ناگهانی دچار مشکل شود و قسمت قاب تلویزیون حساس‌ترین بخش ساخته شده آن است که در برابر خطرات احتمالی آسیب می‌پذیرد.

معمولاً برندهای مطرح همچون سونی، ال جی و … با کیفیت تضمین شده ارائه می‌شوند و در صورت معیوب بودن، مشکل را به فروشگاه لوازم خانگی بیان می‌کنیم. در کنار آن، تست تلویزیون و چگونگی انجام آن به کسب اطمینان بیشتر کمک می‌کند. در ادامه با مواردی کمک می‌کند تلویزیون خود را تست کنید می‌پردازیم:

حتما بخوانید: دلیل خرابی و کار نکردن کنترل تلویزیون

سالم بودن بسته بندی تلویزیون

یکی از نکات مهم در خرید تلویزیون این است که به بسته بندی توجه کنید. تلویزیون سالم ارتباط مستقیمی با بسته بندی ایمن دارد. زیرا از تلویزیون در برابر ضربات ناگهانی محافظت می‌کند و باعث می‌شود حین جا به جایی هیچ آسیبی به تلویزیون نرسد. پس بسته بندی تلویزیون را از همه جهات بررسی کنید و توجه داشته باشید هیچ اثری از ضربه خوردگی، پارگی، و باز شدن درب کارتن وجود نداشته باشد.

سالم بودن بسته بندی تلویزیون

جا به جایی تلویزیون

از دیگر موارد مهم برای سالم ماندن تلویزیون، توجه به حمل و نقل است. حمل این کالا باید با دقت بالایی انجام و از بروز هر گونه فشار یا ضربه به آن جلوگیری شود. برای جابجایی آن باید به سراغ وسایل نقلیه مطمئن بروید و حمل آن در آرامش و اطمینان خاطر بسیار اهمیت دارد. در صورت بروز هر گونه ضربه یا افتادن تلویزیون حین جا به جایی، احتمال ایجاد مشکل برای آن وجود دارد.

خارج کردن تلویزیون از کارتن

چگونگی خارج کردن تلویزیون از داخل کارتن نیز روی سلامتی کالا تاثیرگذار است. مخصوصاً تلویزیون‌هایی که سایز بزرگی دارند و برای خارج کردن آن‌ها باید از افراد متعددی کمک بگیرید. برای این کار، باید بند یا قلاب‌های کناری را باز کنید. سپس با آرامش کامل و به صورت آهسته تلویزیون را همراه با محافظ‌های داخل جعبه خارج کنید. اگر پایه‌های تلویزیون از آن جداست، تا زمانی که پایه‌ها را به آن وصل کنید، تلویزیون را در مکان مطمئن قرار دهید. همچنین از هر گونه فشار به آن خودداری کنید.

برخی برندها و فروشگاه‌های معتبر برای این که محصول خود را سالم تحویل مشتریان قرار دهند، وظیفه جابه جایی و خارج کردن محصول را به عهده می‌گیرند و به بهترین حالت ممکن تلویزیون را از داخل جعبه خارج می‌کنند.

نصب پایه تلویزیون

نصب پایه‌های تلویزیون نیز جز مراحل مهم برای راه اندازی آن است که باید نکات ایمنی مربوط به آن را رعایت کنید. بیشتر برندها همچون دوو، سامسونگ و … تجهیزات تلویزیون مانند کنترل تلویزیون دوو، پایه‌ها و … را جدا از تلویزیون داخل بسته بندی قرار می‌دهند تا امکان تکان خوردن صفحه نمایش وجود نداشته باشد. براساس دفترچه راهنمای هر برند می‌توانید پایه‌های تلویزیون را نصب کنید. اگرچه وصل کردن پایه‌ها کار ساده ای به نظر می‌رسد، اما ممکن است بر اثر قرارگیری نادرست یا عدم محکم کاری به تلویزیون آسیب وارد شود. پس حتماً قبل از نصب پایه‌ها، دفترچه را مطالعه کنید و به توصیه‌های آن توجه کافی داشته باشید.

نصب پایه تلویزیون

روشن کردن تلویزیون

بعد از نصب پایه‌های تلویزیون، باید برای اتصال تلویزیون به پریز و روشن کردن آن اقدام کنید. بیشتر تلویزیون‌ها دارای کابل مناسب هستند و با اتصال به تلویزیون روشن کردن آن امکان پذیر می‌شود. البته توصیه می‌شود برای اتصال تلویزیون به پریز از تبدیل استفاده کنید. در صورتی که تلویزیون دارای کابل ارث است، خرید تبدیل جداگانه ضروری است. پس اتصال تلویزیون به پریز، با کنترل تلویزیون را روشن می‌کنید.

هنگام روشن شدن، حتماً بخش‌های مختلف تلویزیون را بررسی کنید و نحوه کار کردن با آن را یاد بگیرید. همچنین کیفیت نور و صفحه نمایش را با دقت نگاه کنید.

آماده کردن ریموت کنترل

بعد از این که تلویزیون را در سلامت کامل در جایگاهش قرار دادید، نوبت به راه اندازی آن می‌رسد. انجام تنظیمات اولیه به کمک ریموت کنترل انجام می‌شود. ورودی و اتصالات تلویزیون را بررسی کنید. به تست صدا، تصویر، گیرنده‌های دیجیتال و … بپردازید تا از سلامت سیستمی تلویزیون نیز مطمئن شوید.

تست ورودی USB تلویزیون

تست ورودی USB تلویزیون

برای تست این قسمت به ابزارهایی همچون فلش مموری نیاز دارید. اتصال این ابزار از سلامت پورت‌های یو اس بی تلویزیون مطمئن می‌شوید و به راحتی از این قابلیت تلویزیون استفاده می‌کنید. البته قبل از آن باید محتوایی داخل فلش ریخته، سپس آن را به پورت‌های USB متصل کنید. در صورتی که بعد از اتصال پیام‌ها و محتویات را به خوبی دریافت کردید، می‌توانید به سالم بودن ورودی‌های USB پی ببرید.

تست درگاه ورودی HDMI تلویزیون

برای آگاهی از سلامت اتصالات و ورودی‌های تلویزیون در پورت HDMI، به یک کابل HDMI و دستگاه پخش کننده نیاز دارید. مطمئن شوید دستگاه دارای این ورودی است. برای شروع باید کابل را به دستگاه وصل، سپس سری دیگر را به دستگاه تلویزیون متصل کنید. بعد از برقراری اتصال و تعیین سرویس، ورودی تلویزیون برای شما به نمایش داده می‌شود. شما می‌توانید محتویات دستگاه دوم را داخل صفحه نمایش تلویزیون مشاهده کنید.

تست کیفیت صدا

بیشتر تلویزیون‌ها دارای دو بلندگو در دو سمت دستگاه هستند. علاوه براین، بلندگوها زیر دستگاه یا پشت آن نیز قرار دارند. برای این که از کیفیت و تولید صدا بلندگوها مطمئن شوید، صدای آن‌ها را امتحان کنید. ابتدا چند فایل صوتی یا تصویری پخش کنید. همچنین از اجرای محتوای داخل فلش کمک بگیرید. با پخش فایل‌های صوتی متعدد امکان تشخیص کیفیت صدا راحت‌تر است. البته هنگام اتصال دیگر سیستم‌های صوتی، از اتصال آن به تلویزیون خود مطمئن شوید.

تست کیفیت تصویر

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که در تست تلویزیون اهمیت شناخته می‌شود، تست تصویر تلویزیون است. کیفیت و وضوح پخش تصاویر بسیار اهمیت دارد و برای بررسی آن باید از فایل‌های تصویری متعدد استفاده نمود. البته تشخیص ویژگی‌های مختلف کمی سخت است. برای مثال، برای تست کنتراست یا لوکال دایمینگ باید مباحث مختلفی در نظر گرفته شود. همچنین بررسی زاویه دید یا بازتاب نمایشگر و درخشش تصاویر شرایط خاص خودشان را دارد و برخی ویژگی‌های دیگر باید در محیط بدون نور انجام شود.

تست گیرنده‌های داخلی تلویزون

تلویزیون‌ها از گیرنده‌های دیجیتال داخلی حمایت می‌کنند و برای تست این موضوع باید آنتن هوایی نصب شود. هنگام وصل نمودن آنتن به دستگاه، وارد منوی در بخش کانال یابی می‌شوید. توجه داشته باشید، انتخاب کشور سرویس دهنده بسیار مهم است، در غیر این صورت به مشکل می‌خورید.

حتما بخوانید: علت کار نکردن کنترل تلویزیون ال جی

تست پیکسل سوخته

قبل از انجام این تست باید بدانیم منظورمان از پیکسل سوخته چیست. پیکسل سوخته شامل پیکسل‌هایی به رنگ سیاه است که برای همیشه خاموش شده اند. دلایل مختلف مانند اجزای پشتیبانی کننده الکترونیکی، نور تابیده شده و معیوب بودن روی خاموشی پیکسل‌ها موثر است. حتی ممکن است بر اثر ضربه زدن به تلویزیون یا نمایشگر این مشکل رخ داده باشد.

پیشنهاد می‌شود، قبل از خرید تلویزیون از فروشنده بخواهید، تست پیکسل برایتان انجام دهد. همچنین انجام این تست در خانه امکان پذیر است و به راحتی می‌توانید از خاموش بودن تعداد پیکسل‌ها باخبر شوید. معمولاً پیکسل‌های سوخته همانند نقطه‌های سیاه روی نمایشگر ظاهر می‌شود که برای رفع آن باید پنل نمایشگر به طور کلی تعویض شود.

نکته! خاموش بودن چند پیکسل دور و پراکنده به عنوان ایراد تلویزیون به حساب نمی‌آید. زمانی این موضوع اهمیت پیدا می‌کند که چندین پیکسل در کنار هم سوخته باشند و به راحتی داخل تصویر قابل مشاهده است.

تست گیرنده دیجیتال

برای تست گیرنده دیجیتال نیز روند کار همانند تست گیرنده‌های داخلی است. با نصب آنتن هوایی و برقراری اتصال آن با تلویزیون، وارد منو دستگاه می‌شود. سپس کانال یابی را آغاز می‌کنید. کانال یابی هم به صورت خودکار و هم به صورت دستی قابل اجرا است. بعد از آن باید تمام شبکه‌ها در اختیار شما قرار گیرند، در غیر این صورت مشکلی در تنظیمات تلویزیون وجود دارد.

سخن پایانی

تست تلویزیون یکی از موضوعات اساسی برای خرید این وسیله خانگی ضروری است که باید توجه کافی به تمام موضوعات آن داشته باشید. بررسی برند، سایز و قیمت تنها بخشی از دغدغه‌های خرید را پوشش می‌دهد، تلویزیونی که کاملاً سالم باشد و هیچ مشکلی در بخش‌های مختلف آن به چشم نخورد، مرحله بعد از خرید است.

تست زودهنگام تلویزیون موجب می‌شود، نسبت به بخش‌های مختلف دستگاه مطمئن باشید و با خیال آسوده از تماشای فیلم‌های مورد علاقه‌تان لذت ببرید.

فهرست مطالب
مقالات دیگر
کنترل کولر گازی

ریست کردن کولر گازی

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

0 مقایسه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
فهرست